Λίγο ακόμα και θα τον πίστευα, τόσο αληθοφανής παρουσιάστηκε ο υπουργός Μεταφορών κ. Σπίρτζης στην ομιλία του κατά τη διάρκεια κομματικής εκδήλωσης του ΣΥΡΙΖΑ στο Διόνυσο, αλλά για κακή του τύχη στη σημερινή εποχή που βρίθει τεκμηρίων και στοιχείων τα όμορφα αφηγήματα, όμορφα καίγονται.
Με μια δεύτερη ματιά λοιπόν σε ότι αφορά τα διόδια και το μελλοντικό ηλεκτρονικό - αναλογικό σύστημα χρέωσης, προκύπτει ότι ο Ελληνικός λαός θα δώσει 400 εκ. ευρώ από το υστέρημα του, για να του παίρνουν μετέπειτα οι παραχωρησιούχοι τα ίδια χρήματα, με άλλον τρόπο. Αυτό θα συμβεί γιατί η εφαρμογή των ηλεκτρονικών διοδίων πρέπει να γίνει με όρους "μη δυσμενούς μεταβολής" στη χρηματοοικονομική ισορροπία των έργων, με άλλα λόγια ανεξάρτητα από το σύστημα χρέωσης (το όποιο θα αλλάξει η κυβέρνηση με δικά της έξοδα και δικά μας χρήματα) οι εταιρίες θα πάρουν αυτά που έχουν προϋπολογίσει να πάρουν μέχρι τη λήξη της παραχώρησης. Εκ των πραγμάτων λοιπόν, η τιμολόγηση των διοδίων με το χιλιόμετρο, συμπεριλαμβανομένων και των "πακέτων προσφορών" (δωρεάν διελεύσεις, μειωμένες τιμές) θα υπόκειται σε αλλαγές κατά το δοκούν, ώστε να ταιριάζει στον Προκρούστη των οικονομετρικών μοντέλων.
Επιπλέον, η όποια ψηφιακή αναβάθμιση από το έργο αφορά περισσότερο τους επαγγελματίες οδηγούς (που θα εγκαταστήσουν εποχούμενες συσκευές (On Board Units - OBUs ) και λιγότερο τους απλούς πολίτες των οποίων η διέλευση θα παρακολουθείται με κάμερες και ικριώματα ελέγχου. Επειδή δε τα 400 εκ. ευρώ είναι πολύ μεγάλο ποσό για να διατίθεται "χαλαρά" στη σημερινή εποχή, το υπουργείο οφείλει να δημοσιεύσει τις μελέτες σκοπιμότητας που οδήγησαν στην επιλογή του έργου και τις εναλλακτικές λύσεις αξιοποίησης που εξέτασε και απέρριψε. Δυστυχώς, είναι πολύ αμφίβολο αν το κοινωνικό όφελος που προκύπτει από το έργο είναι αντίστοιχο του δυσθεώρητου κόστους που φορτώνεται ο Έλληνας πολίτης.
Το ηλεκτρονικό - αναλογικό σύστημα χρησιμοποιείται συνεπώς ως "στάχτη στα μάτια", μαζί με τη δωρεάν αρχική διέλευση των κατοίκων κοντά στα σημεία εισόδου, λύση που βρίσκεται στο τραπέζι από την αρχή των διαπραγματεύσεων και έχει εφαρμοστεί σε αντίστοιχες περιπτώσεις ανά την Ελλάδα όπου υπήρχαν αντιδράσεις. Η πραγματικότητα είναι ότι χιλιάδες πολίτες της Αττικής θα έχουν να υπολογίσουν ακόμα μια επιβάρυνση στα οικογενειακά έξοδα, ενώ αντίστοιχα θα επιβαρυνθεί η οικονομική δραστηριότητα αμέτρητων επιχειρήσεων.
Πέρα από τη χρέωση, το δεύτερο πρόβλημα που αφορά τη συγκεκριμένη αστική επέκταση των διοδίων είναι ότι δεν εξυπηρετεί κανέναν συγκοινωνιακό στόχο στις περιοχές εφαρμογής, ενώ αντίθετα επιβαρύνει κυκλοφοριακά το ανεπαρκές παράπλευρο οδικό δίκτυο με όσους οδηγούς θα θελήσουν να ακολουθήσουν εναλλακτικές διαδρομές για να μην χρεωθούν. Το ζήτημα αυτό έχει τεθεί από την αρχή της υπόθεσης (2007) χωρίς να έχει προκύψει μέχρι σήμερα καμιά πειστική απάντηση από την πλευρά της Πολιτείας και των παραχωρησιούχων προς τους Δήμους και την κοινωνία των πολιτών, που εύλογα αντιδρούν και γι' αυτό.
Για να μην πολυλογούμε, η σωστή και δίκαιη λύση ήταν η αφαίρεση των διοδίων από Βαρυμπόμπη - Άγιο Στέφανο και η απορρόφηση του κόστους στη διάρκεια της λειτουργίας της παραχώρησης. Η πικρή αλήθεια όμως είναι ότι αυτή η κυβέρνηση και αυτός ο υπουργός, δεν κατάφεραν ούτε καν ετούτη τη μικρή εξέλιξη να πετύχουν, έστω στη μνήμη του "Δεν Πληρώνω" που τόσο τους βοήθησε να αναρριχηθούν στην εξουσία. Αντίθετα, με περισσό θράσος ζητάνε δυο - τρια χρόνια πριν την δημιουργία του νέου πανάκριβου συστήματος, στοιχεία πολιτών για "δωρεάν" διέλευση - εκδούλευση και περιφέρονται άδικα από Δήμο σε Δήμο, τάζοντας ασύστολα επί παντός επιστητού για να διασώσουν τις βουλευτικές τους έδρες. Θα καταλάβουν όμως σύντομα, ότι δεν είναι κάθε μέρα Κυριακή και πως ακόμα και ο λαϊκισμός έχει ένα τίμημα που πρέπει να πληρώσουν όσοι τον εφαρμόζουν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου