Τον τελευταίο καιρό πυκνώνουν οι αναφορές στον Ο.Α.ΣΑ και τις Αστικές Συγκοινωνίες με διάφορες αφορμές και ιδιαίτερα μετά την απόφαση για τη "λανθάνουσα" / "αδρανή" ιδιωτικοποίηση του ομίλου, με την μεταφορά του στο "υπερ-ταμείο". Λέγονται πολλές ανακρίβειες και μισές αλήθειες, που προφανώς κρύβουν σκοπιμότητες, αλλά δεν μπορώ να μην ξεχωρίσω τη χθεσινή δήλωση του τ. Υπουργού Μεταφορών της Ν.Δ κ. Χατζηδάκη, για το γεγονός ότι κατέφερε μέσα σε δυο-τρείς σύντομες φράσεις να "συμπιέσει" την πραγματικότητα 6 ετών, ώστε να δημιουργήσει τις πολιτικές εντυπώσεις που επιθυμούσε.
Επαναλαμβάνω λοιπόν τη διατύπωση του τ. Υπουργού για να την σχολιάσω με βάση την εμπειρία μου κατά τη διάρκεια της θητείας μου ως μη-εκτελεστικό μέλος του Δ.Σ. του Ο.Α.ΣΑ την περίοδο 2010-2013, έχοντας και την ευθύνη της ενημέρωσης του συμβουλίου για την εξέλιξη των έργων Τηλεματικής και Αυτόματου Κομίστρου. Δήλωσε λοιπόν: "Στις αστικές συγκοινωνίες που πάνε με την όπισθεν μόνη θετική εξέλιξη οι «έξυπνες στάσεις»Τις «έξυπνες στάσεις» τις ξεκινήσαμε εμείς με ΣΔΙΤ στο Υπουργείο Μεταφορών. Ευτυχώς δεν τις σταμάτησαν".
Λάθος πρώτο: Η ένταξη σε ΣΔΙΤ δεν ήταν, ούτε είναι "μαγικό ραβδί" ή αυτόματος πιλότος.
Οφείλω να θυμίσω ότι τα έργα παρελήφθησαν από την κυβέρνηση του Πα.Σο.Κ στην αρχή της κρίσης, έχοντας μετατραπεί από συμβατικά έργα σε έργα Σ.Δ.Ι.Τ με απόφαση της προηγούμενης κυβέρνηση (Ν.Δ). Η κίνηση αυτή είχε στερήσει τη ένταξη τους σε κοινοτικά προγράμματα και είχε οδηγήσει σε επιπλέον καθυστερήσεις στα δυο αυτά έργα που δεν μπορούσαν να ξεκινήσουν για περίπου 10 χρόνια, ενώ όλοι συμφωνούσαν ότι είναι αναγκαία.
Αντί να ακολουθηθεί η πεπατημένη λογική της μηδενιστικής κομματικής αντιπαράθεσης που είχε κοστίσει πολλά σε χρόνο υλοποίησης, η τότε κυβέρνηση εξέτασε και συνέχισε τη διαδικασία, προβαίνοντας σε κρίσιμες παρεμβάσεις και βελτιώσεις. Εν συντομία:
- Έγινε γρήγορα νέα ανάλυση της σκοπιμότητας ένταξης στα ΣΔΙΤ, σύμφωνα με τα επίκαιρα δημοσιονομικά δεδομένα.
- Διαμορφώθηκε καινοτόμος συγχρηματοδότηση με Ευρωπαϊκά Προγράμματα που επέτρεψε σημαντικές διευρύνσεις αντικειμένου και μειώσεις στο κόστος.
- Αφαιρέθηκε κάθε πολιτική χροιά ιδιωτικοποίησης που υπήρχε στους σχεδιασμούς μέχρι τότε, ως αποτέλεσμα νεοφιλελεύθερων εμμονών, αποκαθιστώντας τον «εργαλειακό» χαρακτήρα των έργων Σ.Δ.Ι.Τ
Οι διαδικασίες των έργων συνεχίστηκαν από όλες τις κυβερνήσεις από τότε μέχρι σήμερα, χωρίς να εμπλακούν σε μικροκομματικά παίγνια. Ως αποτέλεσμα, έχουμε την σταδιακή παράδοση της Τηλεματικής και ελπίζω σύντομα του Αυτόματου Κομίστρου, τα οποία σαφώς αναβαθμίζουν την ποιότητα παρεχόμενων υπηρεσιών του Ο.Α.Σ.Α προς τους επιβάτες και βοηθούν στην καλύτερη διαχείριση των μέσων παραγωγής που έχει στη διάθεση του ο όμιλος. Τα θετικά αποτελέσματα που βλέπουμε είναι καλά παραδείγματα του ότι τα δημόσια έργα προχωράνε καλά όταν «αποχρωματίζονται» πολιτικά, κομματικά και προσωπικά.
Λάθος δεύτερο: Δεν ήταν η μόνη θετική εξέλιξη στις Συγκοινωνίες, υπήρχε και η οικονομική εξυγίανση από το 2010 μέχρι το 2013-2014 που καταστράφηκε.
Από το 2010 μέχρι το 2013 μέσα από μια πολιτική μεγάλων μισθολογικών μειώσεων , λελογισμένης αύξησης του κομίστρου, μετατάξεων (χωρίς απολύσεις όμως) και περιορισμού των δρομολογίων των Λεωφορείων με αναδιάρθρωση τους ώστε να τροφοδοτούν το κατεξοχήν δίκτυο-κορμού των μέσων σταθερής τροχιάς, εμφανίστηκαν κέρδη στις εταιρίες Ο.Α.Σ.Α / ΣΤΑΣΥ και σημαντικός περιορισμός των ελλειμμάτων της Ο.Σ.Υ σε λογικά επίπεδα. Οι θυσίες δηλαδή των εργαζομένων και των επιβατών είχαν αποδώσει και οι προοπτικές ήταν σαφώς θετικές.
Η απόφαση το 2014 για μείωση του κομίστρου αντανακλούσε αυτή τη θετική προσδοκία. Ανεξάρτητα από την προσωπική μου άποψη για την απόφαση αυτή (θα προτιμούσα να μη μειωθεί το κόμιστρο αλλά να αυξηθεί το επίπεδο υπηρεσιών της ΟΣΥ), σε οποιαδήποτε φυσιολογική περίπτωση , ακόμα και στα δύσκολα δεδομένα της εποχής, θα επιδρούσε ενισχυτικά στην καλή πορεία του συστήματος Αστικών Συγκοινωνιών της Αττικής. Αυτό που ακολούθησε όμως δεν ήταν φυσιολογικό.
Ο νέος υπουργός Μεταφορών κ. Σπίρτζης θεώρησε καλό να χρησιμοποιήσει τον Ο.Α.Σ.Α ως μέρος της πολιτικής προπαγάνδας του ιδίου και της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με αποκορύφωμα την ελεύθερη - δήθεν δωρεάν πρόσβαση στην περίοδο πριν και μετά το δημοψήφισμα, ενώ έθεσε τον όμιλο σε αναίτια διοικητική αναστάτωση επί πολλούς μήνες. Τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής είναι η σαφής χειροτέρευση των οικονομικών του ομίλου και της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, σε σχέση με το κόμιστρο που πάλι αυξήθηκε.
Αν η κυβέρνηση θέλει πραγματικά να αντιστρέψει την καταστροφική πολιτική που ακολουθεί στον τομέα των Αστικών Συγκοινωνιών, τότε κατά τη γνώμη μου οφείλει καταρχήν να πάρει πίσω την απόφαση ένταξης του Ο.Α.Σ.Α στο "υπερ-ταμείο", η οποία δημιουργεί εργασιακή ένταση σε μια κρίσιμη περίοδο για την εξέλιξη του ομίλου. Αν πιστεύει ότι πρέπει να γίνει ιδιωτικοποίηση ας το πει ευθέως και να μην το μεθοδεύει πισώπλατα. Σίγουρα θα βρει σύμμαχους τους κ. Μητσοτάκη και Χατζηδάκη. Ας κάνουμε αυτή τη συζήτηση και μπορώ να σας πω ότι με πολλά επιχειρήματα θα προσέλθουμε όσοι πιστεύουμε στον ισχυρό δημόσιο χαρακτήρα των Αστικών Συγκοινωνιών.
Πάνω απ΄όλα όμως, οφείλει να θέσει εκτός κομματικής αντιπαράθεσης τον όμιλο Ο.Α.Σ.Α, γιατί μόνο τότε θα μπορέσει να αναπτυχθεί και να λειτουργήσει αποδοτικά, καλύπτοντας μέρος από το χαμένο έδαφος της τελευταίας διετίας. Η συγκρουσιακή πολιτική λογική που εκφράζει ο υπουργός Σπίρτζης δεν μπορεί να σταθεί στο χώρο των Αστικών Συγκοινωνιών, ο οποίος δεν είναι αρένα πολιτικών αντιπαραθέσεων αλλά πεδίο καθημερινής προσφοράς στον πολίτη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου